Fillers & Botox

MED CERTIFIERAD OCH LEGITIMERAD SJUKSKÖTERSKA

FILLERS

En fillerbehandling är en volym-fuktighetsgivande injektionsbehandling baserad på hyaluronsyra. Hyaluronsyra finns naturligt i vår kropp och är som en sockermolekyl. Den binder sig med vatten och håller huden återfuktad.  Behandlingens syfte är att förebygga, förbättra samt bromsa den åldrande processen i huden.

Vi arbetar med att succésvit bygga upp ett naturligt och hållbart resultat detta uppnås genom att upprepade behandlingar på detta sätt förebyggs ny volymförlust samt rynkor.

Du kan behandla många olika områden med fillers, och då används även olika fillers typer av fillers. Resultatet är inte permanent, kroppen bryter med tiden ner fillern.

NASHA: En grad av tvärbindningar, och är en fastare gel som framförallt är bra för att lyftkapacitet, tillexempel Kinder, haka och käklinje.

OTB:flera olika tvärbindningar är en mjukare gel som lämpar sig till ytligare injektioner och används bland annat vid läppar, nasolabiala veck och marionettlinjer.

Vanliga frågor

Hur går en fillersbehandling till?

Det är genom en fin nål fillern injeceras under huden, olika djup för olika typer av behandlingar och resultat som vill uppnås. Restylanes filler innehåller lidocain i själva sprutan och en bedövningssalva (Emla) kan användas vid behov.

Kan alla behandlas med fillers?

• Du får ej vara gravid eller ammande.
  • Du måste ha fyllt 18 år
  • Du får inte ha någon pågående infektionssjukdom eller feber vid behandlings-tillfället.
  • Vid besöket görs en bedömning av patientens hälsostatus.
  • Informera behandlaren alltid om din medicinska bakgrund.
  • Du får inte ha en pågående herpesinfektion.
  • Du får inte behandla om akne brutit ut på injektionsområdet.
  • Informera behandlaren om du någon gång fått en allergisk reaktion/chock.

vilken använder ni?

Vi bland annat Restylane som är ett svenskt märke och bildades redan 1996, det är även den mest använda samt dokumenterade fillern på marknaden. Restylanes fillers innehåller hyaluronsyra som vi redan har naturligt i kroppen, ett kroppsidentiskt socker blandat med vatten kortbeskrivet. Det sprutans in under huden, för att bygga upp volym där man har en förlust, som vi naturligt får med åldern, produktionen av hyaluronsyra minskar redan vid 20 års ålder. Efter 60 år har vi en förlust på hela 10%.

Hur länge håller det?

Fillers skapar aldrig ett bestående resultat. Den bryts ner med tiden av kroppen och hur länge den varar är väldigt individuellt och beror på många olika faktorer. Så som tillexempel metabolism och ämnesomsättning. Det beror också på vilket område som behandlas med fillern, och hur många gånger som behandlingen upprepats. Men generellt sett fyra till tolv månader.

Gör det ont?

Smärta är väldigt induviduellt, men Fillers skall generellt sätt inte göra ont. Men det finns vissa lite känsligare områden att behandla så som till exempel läppar. Vi använder oss utav bedövande salva innan behandlingen, våra fillers innehåller även bedövning i själva sprutan.

Vilka biverkningar/ komplikationer kan uppkomma?

Vi arbetar med de bästa produkterna på marknaden, (Restyane) och de betraktas som mycket säkra produkter och få och sällan komplikationer.

-Infektioner- (om bakterier kommit in i inticksstället).

-Asymmetri

-Blödning(blåmärken)och svullnad kan uppkomma efter behandlingen, och kvar står efter en vecka.

Kan man blanda eller kombinera andra märken?

Restylane kan blandas med andra märken, men viktigt då är att det har gått minst 3 månader sedan tidigare behandling. Rådfråga din behandlare, ibland kan även en tömning göras med fördel innan man lägger ny filler.

Kan man röka efter behandlingen?

Man bör avstå det minst 4 timmar efteråt.

När syns resultatet?

Resultatet syns omgående, även om det är mycket svullnad till en början. Svullnaden lägger sig. Är det första gången du gör fillers får du räkna med att 30 procent försvinner. Det färdiga resultatet ser du efter cirka två-tre veckor.

Går det att ta bort fillers?

Ja det är möjligt med hjälp utav hyalase, det bryter ner fillern så den försvinner på 24 timmar.

Ojämnt resultat?

Det kan bli ojämna resultat då ingen är helt symmetrisk, en korrigering kan göras men det måste ha gått minst 2 veckor efter behandling, detta så eventuella svullnader och liknande har lagt sig.

Att tänka på före och efter din behandling.
Innan:

Du bör undvika:

• Alkohol
  • Omega 3 ( 2 veckor innan)
  • Smärtstillande Naproxen, ipren ( en vecka innan)
  • Träning bör undvikas under 24 timmar efter behandling.
  • Varma bad/bastu skall undvikas i 24 timmar, använd dusch.
  • Massera ej huden då du kan flytta produkten och få oönskade effekter.
  • Om huden skadats används bakteriedödande salva som skrivs ut på recept vid behov.
  • Undvik också att utsätta området för intensiv värme (tex. Solarium eller solbadande) eller extrem kyla tills svullnaden och rodnad lagt sig.
  • Undvik stark sol i just före och efter behandlingen. Om det är omöjligt att undvika sol så måste en kraftig solskyddsfaktor användas.
  • Make up kan användas, men du bör vänta 4-6 timmar efter behandlingen.
  • Undvik att ta på det behandlade området 6 timmar efter behandling. Efter det kan du försiktigt tvätta med tvål och vatten.
  • Om du använder Magnecyl eller liknande medicin, ska du vara medveten om att det innebär en ökad risk för blödningar och att en blåaktig missfärgning kan uppkomma vid själva injektionsstället. Blodförtunnande skall man vara försiktig med, prata gärna med din ansvariga läkare för nedtrappning innan eventuell behandling.
    Efter:

Den första svullanden efter läppbehandlingen kan dröja kvar längre. Några får en svullnad som kvarstår runt en vecka och läpparna kan under den här tiden se något ojämna ut. Det innebär att resultatet direkt efter behandlingen inte ska ses som det finala resultatet.

BOTOX

Botox är ett muskelavlappnade läkemedel som används för att minska rynkor samt reducera ansiktsmimiken. Botox blockerar signal mellan nerv och muskel så att muskeln ej drar ihop sig. De vanligaste behandlingarna med botox är kråksparkarna (vid sidan av ögonen, syns då man kisar), pannan, och argrynkan som syns mellan ögonbrynen.

Effekten syns först efter ca 14 dagar, då tar vi tillbaka kunden för ett återbesök och korrigerar om det så behövs.

Behandlingen är smärtfri, detta då nålen som används är väldigt tunn. I enstaka fall kan blåmärken uppkomma men det går bra att sminka över dessa.

Botox kan även användas i ett mer medicinsksyfte för att bland annat bota huvudvärk och migrän, tandgnissling samt hyperhydros (överdriven svettning). Huden får ofta en fin lyster och en jämnare hudton efter behanding.

Botox hämmar P-faktorn (en av huvudfaktorerna till inflammatoner) på detta sätt kan även akne och dess inflammatoriska process minskas eller förhindras.

Vanliga frågor:

Vilka risker och biverkningar associeras med botox?

Du kan få blåmärken och svullnad efter din behandling, även huvudvärk kan uppkomma, detta är inget farligt och försvinner oftast inom en vecka.

Om botox ej injiceras rätt kan detta sprida sig till andra områden och orsaka ett oönskat resultat.

Kan man ta bort botox?

Nej, du kan aldrig ta bort botox som du kan med fillers. Du får vänta 3-6 månader tills det går ur kroppen.

Hur länge varar resultatet, och när ser jag resultatet?

Resultatet håller vanligtvis 3-6 månader. Du ser det fulla resultatet efter 10-14 dagar.

Att tänka på efter botox vbehandling:

• Att inte röra vid det behandlade området på 4 timmar.
  • Att inte utföra hård fysisk aktivitet på 3 dagar.
  •   Att inte använda produkter med aktiva ingredienser på 3 dagar
  • Att inte sova på mage i 3 dagar (sov på rygg)
  • Att inte bada bastu på 1 vecka
  • Att inte exponera sig i direkt UV strålning (sol eller solarium) på 1 vecka
  • Att inte utföra en längre flygresa på 2 dagar
  • Att inte duscha varmt eller bada på 24 timmar
  • Att inte massera, skrubba eller peela ansiktet på 3 veckor.
  • Att inte överanstränga ansiktsmuskulaturen på 1 vecka.
  • Att inte använda brun-utan-sol kräm på 2 dagar.

Vilka avråds från botox-behandling?

• Gravida och ammande
  • Om du har en pågående infektion i området.
  • Om du lider av en muskelsjukdom eller använder sig utav läkemedel som påverkar nervsignaler till musklerna eller antibiotika.
  • Om du tidigare visat sig vara överkänslig mot läkemedlet.

Försvinner all mimik vid användning av botox?

Dosen kommer alltid anpassas och en individuellbedömning kommer att genomföras av vår behandlare, man startar alltid med mindre doser, detta för att muskeln skall få precis så mycket som behövs för att släta ut men bibehålla mimiken i ansiktet. Ett återbesök bokas eter 14 dagar för att eventuellt korrigera.